Sunday, July 1, 2018

5 CARA ATASI PUNCA JERAGAT YANG PERLU DIKETAHUI



1. MATAHARI
Elakkan diri dari cahaya matahari. Jika perlu bekerja dan perlu terdedah kepada cahaya matahari, cari produk yang dapat lindungi kulit wajah dari cahaya matahari.
Guna produk yang mempunyai SUN PROTECTOR FACTOR (SPF). Seeloknya produk yang diyakini dan selamat.

2. KEHAMILAN
Sewaktu kehamilan, hormon mula berlaku perubahan. Orang hamil memang istimewa. Macam-macam perkara luar biasa boleh berlaku.
Selepas kehamilan, jika jeragat masih ada, boleh cuba gunakan serum. Serum boleh membantu menguatkan sel kulit dari dalam.
Seeloknya, serum tersebut ada alpha-mags. Alpha-mags adalah sejenis bahan aktif yang dapat mengurangkan penghasilan melanin.

3. RAWATAN HORMON
Setelah menggunakan pil perancang, hormon akan berlaku perubahan. Ketika ini, emosi juga mungkin boleh terganggu. Tambah lagi dengan karenah anak kecil yang pelbagai, cukup untuk buat rasa stress dan penat.
Tiada cara lain. Cuba kawal emosi. Usah stress dengan anak-anak. Sentiasa baca tips-tips parenting supaya tahu kenapa anak mengamuk, kenapa anak selerakkan mainan dan sebagainya.
Bila tahu tentang psikologi anak, keadaan akan jadi lebih tenang dan pasti dapat kawal emosi dengan lebih baik.

4. PEMILIHAN PRODUK YANG SALAH
Perlu ubah mindset dalam diri. Tak ada yang segera dalam dapatkan hasil. Kulit wajah ada fisiologinya. Ada jangka masa tertentu untuk sel kulit menjadi sel mati.
Usah terpedaya dengan iklan yang HYPE. Guna hari ni, esok terus nampak hasil. Guna hari ni, lusa dah pudar. Semua itu melanggar fisiologi kulit.
Gunalah produk semulajadi. Kesannya memang lambat tetapi selamat. Itu yang paling penting. SELAMAT!
Berhenti tukar- tukar produk. Kesian kat kulit wajah. Sekejap produk tu, sekejap produk ni. Kulit wajah pun boleh terganggu dengan penukaran produk yang kerap.



5. PENJAGAAN MUKA YANG TAK BERTERUSAN
Sekali lagi, mula rasa tak sempat. Anak dah masuk tiga. Rasa tak ada masa. Anak adalah faktor luaran yang tak boleh diubah. Ubah diri sendiri.
Buat satu rutin dan cuba disiplinkan diri. Bersihkan wajah secara konsisten. Satu pagi, satu malam contohnya. Ataupun boleh bersihkan wajah setiap kali ambil wuduk.
Semuanya bergantung kepada diri sendiri. Ingat! Wajah bukan boleh ditukar ganti. Lebih baik bermula sekarang daripada biarkan jeragat semakin teruk.
Itulah antara 5 punca jeragat dan 5 cara atasi untuk ibu yang ada anak tiga. Usah bertangguh. Atasi punca jeragat dari awal.
Kongsilah tips ini kepada ibu-ibu lain juga. Mungkin 5 tips ini bermanfaat juga kepada ibu-ibu lain.

No comments:

Post a Comment

Demo Facial step